DKT Vásárlói találkozó: fontos módszertani frissÃtés a közönségmérésben
- DKT
- Mar 14
- 2 min read
Budapesten, egy belvárosi pubban tartotta meg elsÅ‘ vásárlói találkozóját a DKT (Digitális Közönségmérési Tanács). Az eseményen Sopov István, a DKT Kft-t tulajdonló EDME (Egységes Digitális Mérésért Egyesület) elnöke bemutatta a szervezetet és tájékoztatta a vásárlókat a korábbi évek tevékenységérÅ‘l.Â

A 2025. április 1-tÅ‘l bevezetésre kerülÅ‘ fontos módszertani frissÃtésrÅ‘l Varga Zoltán, a Gemius Audience&AdReal Managere tájékoztatta az esemény résztvevÅ‘it.
A változtatással a DKT-Gemius Közönségmérés felkészülté válik a 3rd party cookie-k (TPC) felhasználhatóságának bármilyen nemű további korlátozása okozta esetleges torzÃtó hatásokra.Â
A módszertani frissÃtés alkalmazását elsÅ‘sorban a Google elÅ‘re nem kiszámÃtható magatartása a TPC használatának korlátozására tette szükségessé. A fejlesztés egyik nagy vÃvmánya a 1st party cookie (FPC) adatmennyiség felhasználását is lehetÅ‘vé tevÅ‘ cookie matching technológia, ami jelentÅ‘sen kiterjeszti a kutatás látókörét. A frissÃtés flexibilis, ez azt is jelenti, hogy a FPC-k mellett a kutatás továbbra is felhasználja a TPC adatokat egészen addig, ameddig azok elérhetÅ‘ek. A böngészÅ‘ azonosÃtók nagyobb mintája pozitÃv hatással van a böngészÅ‘ panel méretére is, valamint tovább javul a súlyozási hatékonyság.

A módszertani frissÃtés nem érinti az idÅ‘soros elemzéseket. A JAR FLEX névre keresztelt csomag elemei hatásukat tekintve teljesen semlegesek a Views és Time mutatókra és a demográfiai összetételben sem figyelhetÅ‘k meg érzékelhetÅ‘ elmozdulások, mutatott rá a részletes validációs fázisban a Gemius módszertani csapata.
A JAR FLEX csomag elemei:
EC Standard: a Real Users kalkuláció egyik fontos eleme az egyes auditált (mérÅ‘kóddal mért) tartalmak valószÃnűségi browser halmazának kiszámÃtása. Ez egy kalibrációs univerzum minden tartalomhoz egyedileg. Az EC Standard, a korábbiaktól eltérÅ‘en, direkt módon beemeli a non-cookie forgalomra esÅ‘ becsült browser mennyiséget is, köszönhetÅ‘en a JAR FLEX cookie-matching technológiának és Ãgy pontosabb képet tükröz az egyedi tartalomfogyasztási mintázatokra is a valós Real Users számokról.
Estimating the number of Visits: ezzel az elemmel a Firefox és Edge böngészÅ‘k Visit számait is be tudja immár emelni a kutatás a 1st party cookie adatok alapján becsülve. Ezzel egy korábbi, az érintett böngészÅ‘k TPC tiltásával járó vakfoltot sikerül kiküszöbölni. A Visit számok egyben kalibrációs értékekként is funkcionálnak a Real Users számÃtási folyamatban, ami tovább növeli a kalkuláció pontosságát. A frissÃtéssel együtt a Visit számok növekedése várható az emlÃtett böngészÅ‘k arányában az egyes tartalmakon.
APP Visitor ID: a mérÅ‘kóddal mért mobilappok esetében a Real User kalkuláció miatt kiemelten fontos a médiatulajdonosok közreműködése a mérÅ‘kód és SDK frissen tartása kapcsán, hogy az elengedhetetlen VendorID és AdvertisingID paraméterek megfelelÅ‘en átadásra kerüljenek a mérés során. Egyben a FPC azonosÃtók felhasználásával bÅ‘vÃthetÅ‘ az applikációs panel.
A prezentáció elÅ‘tt a DKT megosztotta a módszertani összefoglaló anyagokat a vásárlókkal.Â
Köszönjük az ehhez kapcsolódóan beérkezett előzetes és utólagosan felmerült kérdéseket is az eseményen résztvevőktől!