Kutatásmódszertan
Az adatok csak számok, önmagukban semmit sem érnek. Értékessé csak akkor válnak, ha azok hiteles forrásból és megbízható módszerrel lettek gyűjtve, és az adatfeldolgozás során megfelelÅ‘ módszerekkel, fontosságuk szerint súlyozottan kerülnek felhasználásra. Ezzel lesz a számokból adat- és aranybánya.
​
​
Az internetes adatgyűjtés különösen nagy mennyiségű adatot biztosít, ezért kiemelten fontos a kutatás során alkalmazott módszertan. A mobil technológia elÅ‘retörése, az egyes látogatók által internetezésre használt eszközök (más néven médiatípusok) sokszorozódása, ennek nyomán a valós felhasználók azonosításában rejlÅ‘ kihívások és az információhordozók változása radikálisan megváltoztatja az adatok elemzését. Ezeknek a kihívásoknak felel meg a Digitális Közönségmérési Tanács megbízásából, a digitális közönségmérés szolgáltatást biztosító Gemius kutatási módszertana.
​
A Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) projekt célja az, hogy web, videó- és audió stream és mobil applikációs forgalom- és közönségmérést szolgáltasson különbözÅ‘ médiatípusokra (PC – ezen belüli is megkülönböztetve az otthoni és a munkahelyi lokációt, mobiltelefon, tablet) online médiafelületekrÅ‘l, biztosítsa azok látogatottságának hiteles, áttekinthetÅ‘, összehasonlítható és piaci szereplÅ‘k részére használható, átlátható adatbázisát, mérési és kiértékelési módszertanát. A mérés a késÅ‘bbiekben részletezett módszertana nyomán nem csak külön PC, mobil és tablet eszközökre vonatkozóan tud különbözÅ‘ forgalmi- és közönségösszetételi mutatókat a felhasználók számára biztosítani, hanem igazodva a megváltozott internetezési szokásokhoz, az valós felhasználók által, akár egy napon belül is használt többféle eszközökbÅ‘l fakadó duplikációkat kiszűrve Total közönség-- és fogyasztás-összetétel mutatókkal is szolgál.
​
2018. március 1-jétÅ‘l a közönségösszetételi adatok naponta frissülnek. 2018. március 1. – 2020. szeptember 30. idÅ‘szakra az ún. Gemius OverNight® szolgáltatás keretében, 2020. október 2. naptól az e. https://e.gemius.com/ szoftverben, valamint a hozzá kapcsolódó API-n keresztül automatizáltan is kinyerhetÅ‘ módon az elÅ‘fizetÅ‘k számára már másnap elérhetÅ‘, hogy elÅ‘zÅ‘ nap hányan látogatták a portfóliójukba tartozó weboldalakat és milyen demográfiai összetételű volt a közönségük.
​
A DKT projekt három fÅ‘ területre koncentrál: weboldalak, mobil applikációs tartalmak és videó- és audió stream tartalmak 15 év feletti internetezÅ‘ lakosságra vetített közönségadatainak és fogyasztás-összetételének mérésére.
A weboldalak forgalmának real-time alakulásának követése (gemiusPrism analitikai eszköz) a tartalom tulajdonosos részére
A weboldalak forgalmának közel real-time (órás bontású) követését az ún. mérÅ‘kódos mérés teszi lehetÅ‘vé. A mérésben résztvevÅ‘ médiatulajdonosok mérÅ‘kódokat helyeznek el a tartalmakban. (Weboldalaknál lehetÅ‘ség van csak szoftverpanelen keresztül történÅ‘, jelenleg PC-re korlátozott mérésre is (lásd késÅ‘bb), ebben az esetben nincs szükség mérÅ‘kód kihelyezésére az oldalon.) A mérésben résztvevÅ‘ látogatók és a tartalmak interakciói rögzítésre kerülnek, részletes adatok keletkeznek az oldalmegtekintésekrÅ‘l, az oldalakon eltöltött idÅ‘rÅ‘l és a látogatásokról.
A mérÅ‘kódok közvetlenül a következÅ‘ információkat gyűjtik a GDPR által elÅ‘írt szabályozással összhangban: böngészÅ‘ azonosító, meglátogatott URL, cookie, IP cím (anonimizált módon), operációs rendszer információk, URL hivatkozások, a használt böngészÅ‘ és azon keresztül az internetezésre használt eszköz (PC, mobil, tablet) típusa stb. A látogatók böngészÅ‘jének egyedi azonosítása Browser ID (és ennek továbbfejlesztett verziója) technológia alapján működik. Az egyedi böngészÅ‘ azonosítás teszi lehetÅ‘vé az adott oldalra visszatérÅ‘ látogató érzékelését, valamint a nem azonosítható látogatók számosságára vonatkozóan egy valószínűség számításon alapuló becslést. A forgalmi mérési adatok a mérÅ‘kód kihelyezésétÅ‘l számított néhány órán belül elérhetÅ‘vé válnak a szolgáltatás kizárólag az elÅ‘fizetÅ‘ tartalomtulajdonos, vagy az általa megbízott értékesítésért felelÅ‘s képviselÅ‘je számára biztosított analitikai felületén (gemiusPrism). A gemiusPrism webanalitikai felületen olyan megbízható, mintavételen alapuló, azaz becsült real-time és akár órás bontású analitikai adatok érhetÅ‘ek el, mint például oldalmegtekintések, oldalmegtkintés idÅ‘tartama, látogatások hossza, be- és kilépések, bounces, bounce rate, exit rate, látogatók, visszatérÅ‘ látogatók, látogatások/látogató, látogatóra esÅ‘ átlagos idÅ‘, látogatási gyakoriság, operációs rendszerek, böngészÅ‘k, nyelvek, stb.
​
A tartalomszolgáltatónak minden weboldal, stream, applikáció típusú tartalmat külön-külön projektként kell mérnie az audit szabályok értelmében. A projekt a gemiusPrism rendszer alapegysége, minden önálló, mért tartalom önálló projektet képez.
Weboldalak, applikációk és streamek napi közönség-, és fogyasztás-összetétel adatai: e.gemius.com webes elérésű, felhÅ‘-alapú szoftver
​
2018. március 1-jétÅ‘l napi rendszerességgel érhetik el a DKT ügyfelei a közönségösszetételi adatokat. Az elÅ‘zÅ‘ napi eredmények minden munkanap 12 óráig frissülnek, a mérés alapja egy hibrid módszertan, ami mérÅ‘kódos mérésbÅ‘l és több, véletlenszerű kiválasztással toborzott online panelbÅ‘l áll.
​
A pontosabb eredmények eléréséhez a mért adatok többszíntű ellenÅ‘rzésre kerülnek. Például kiszűrésre kerül a domainhez nem köthetÅ‘ url-en keletkezÅ‘ forgalom, a kettÅ‘s kódolás, a beágyazott tartalmak (pl. webes applikációk) forgalma, forgalomgeneráló robotok alkalmazása, külföldi eredetű forgalom. Nem jelenik meg az oldalletöltési adatokban az adott oldalon esetlegesen alkalmazott automatikus oldalfrissítésbÅ‘l származó oldalletöltés, továbbá az sem, ha az adott oldalt, vagy annak egy részét, vagy csak a mérÅ‘kódot egy másik domain felületébe ágyazzák be (iFrame szűrés) és ebbÅ‘l fakadóan generálódik mesterséges forgalom.
​
A közönségadatok forrása több donor panel is lehet: szoftverpaneles és ún. cookie (browser ID) paneles, és egyéb (pl. hardware) paneles mérés. Egy weboldal esetében általában többféle paneles információ is rendelkezésre áll, a paneladatokat az IAB Europe Research Award díjas BPS (Behavioral Panel Synthesis) fúziós módszeran összesíti.
​
A https://e.gemius.com/ oldalon publikált adatok egy része (mint például valós felhasználók száma (Real users), átlagos eltöltött idÅ‘ (ATS), oldalmegtekintések (Views), látogatások (Visits)) publikus és az elÅ‘fizetÅ‘i körön túl bárki számára látható.
​
A forrás pontos megjelölése mellett (pl. Forrás: Gemius-DKT, 2020. október, e.gemius, belföld, Célcsoport: 15+, Médiatípus: PC, Mobil, Tablet) ezek az adatok szabadon felhasználhatók.
Az elÅ‘fizetÅ‘k számára biztosított elemzÅ‘ szoftverben (https://e.gemius.com/ a közönségadatok mellett a belföldi 15 évesnél idÅ‘sebb hazai internetezÅ‘k csoportjára vetített tartalomfogyasztási adatok is elérhetÅ‘ek, amelyeket különbözÅ‘ célcsoportképzÅ‘ változók mentén is elemezhetnek az elÅ‘fizetÅ‘k (pl. nem, korcsoport, iskolai végzettség, fÅ‘bevásárló, fÅ‘keresÅ‘, régió, megye, településtípus, településnagyság, személyes ellátottság, ESOMAR státusz, gazdasági aktivitás, foglalkozás, háztartásnagyság, 18 évnél fiatalabb gyermekek száma, háztartás ellátottsága, személygépkocsik száma a háztartásban, megfigyelt internet-használati gyakoriság, újságolvasás gyakorisága, tv-nézés gyakorisága, alkalmazottak száma, munkahely ágazata, stb.). A naponta szolgáltatott közönségadatokból napi, heti, havi idÅ‘sorok, vagy bármilyen tetszÅ‘leges (maximum 62 nap hosszú) idÅ‘periódusra kumulált-elérés adatok is elemezhetÅ‘k (de elérhetÅ‘ Reach & Frequency adat is az 1+ -tól a 10+-ig terjedÅ‘ fogyasztási gyakoriságokra is).
​
Paneles adatgyűjtés
​
A paneles adatgyűjtés során kérdÅ‘íves adatfelvételt készítünk a mért weboldalakon, melynek keretében a mérésben résztvevÅ‘ weboldalak látogatóinak véletlenszerűen kiválasztott tagjai számára egy kérdÅ‘ív ugrik fel. A kérdÅ‘ív mind PC, mind mobil eszközök (okostelefon, tablet) esetében is megnyílhat egy új böngészÅ‘ fülön. A mobil eszközökre optimalizált kérdÅ‘ív, igazodva a mobil eszközökön történÅ‘ internetezés sajátosságaihoz, néhány kérdéssel rövidebb, mint a PC-s verzió. A webkérdÅ‘ívek demográfiai kérdéseket tartalmaznak (pl.: életkor, nem, végzettség, társadalmi státusz, médiahasználat stb.), amelyek segítségével meghatározható az adott honlap látogatóinak profilja.
​
A mérési rendszer egyedi cookie, illetve ennek hiányában egyéb browser azonosítókkal lát el minden internetezÅ‘t, aki a mérésben résztvevÅ‘ valamelyik weboldalra látogat, vagy épp valamilyen beágyazott (videó) streamet néz, vagy hallgat. Amennyiben a felhasználó kitölti a popup kérdÅ‘ívet, akkor az Å‘ demográfiai profilja tárolásra kerül (az azonosítójához kapcsoljuk), így bármilyen más – a mérésben résztvevÅ‘ – tartalomra látogatva nincs szükség a kérdÅ‘ív újbóli kitöltésére.
A paneltagok elÅ‘bb részletezett módon történÅ‘ kérdÅ‘íves toborzása folyamatos. A kérdÅ‘ív megjelenítésére vonatkozó alapelveket és szabályokat a DKT az adatszolgáltatóval közösen hozza annak érdekében, hogy a látogatók számára a kérdÅ‘ív felugrás, annak gyakorisága az internetezés során semmiképpen se legyen zavaró.
​
A panel tagjainak minimális száma PC-n minimum harmincezer, a mobil eszközökön (mobilon és tableten együtt) pedig minimum tizenötezer fÅ‘. A PC és a mobil eszközök panel fúziója során áll össze egy olyan adatbázis, amely az eszköz-kereszthasználat kiszűrésével ad közönség adatokat egy-egy site teljes látogatói körérÅ‘l.
​
Azt, hogy a panel tagjainak szocio-demográfiai összetétele megfelelÅ‘en tükrözze a hazai 15 év feletti internetezÅ‘k összetételét, a panel súlyozásával érjük el. A DKT közönségmérést minden esetben megelÅ‘zi egy alapozó kutatás, amely segítségével megállapításra kerülnek a pontosságot növelÅ‘ súlyozási változók, melyek mentén korrigáljuk egyes csoportok panelen belüli alul-, illetve felülrepzentáltságát. A panel tagjainak összetétele így követi az alapozó kutatásban megismert eloszlásokat.
​
A hazánkban érvényes adatvédelmi jogszabályoknak és az ESOMAR ajánlásoknak megfelelÅ‘en a felhasználónak beleegyezését kell adnia a panelben való tagsághoz. A GDPR által elÅ‘írt jogokat a szolgáltató Gemius a http://privacypolicy.gemius.com/hu/ oldalon biztosítja.
​
​
Szoftverpaneles mérés
​
A szoftverpanel tagjait olyan személyek alkotják, akik a böngészÅ‘jük bÅ‘vítményeként engedélyezik a NetPanel Light nevű kiegészítést. A szoftver telepítésének lehetÅ‘sége a kérdÅ‘íves PC panel tagjai számára érhetÅ‘ el (mobiltelefonos szoftver-, vagy hardware panel egyelÅ‘re nem áll rendelkezésre a magyarországi mérésben). A böngészÅ‘ bÅ‘vítmény monitorozza és tárolja a böngészÅ‘n megtekintett weboldalak listáját és paramétereit (URL-ek, képernyÅ‘ méret, felbontás, stb.), valamint az azokon futó reklámokat (bÅ‘vebben az AdatkezelésrÅ‘l: http://www.gemius.hu/adatvedelmi-iranyelvek.html), amelyet a felhasználó vagy a háztartásának valamelyik tagja meglátogatott, így tud a mérés becslést adni olyan weboldalak forgalmára és közönségének összetételére, amelyrÅ‘l mérÅ‘kód hiányában egyébként nem lenne adat (pl. Facebook, Google, YouTube).
​
Az aktuális internetezÅ‘ személy azonosítása felugró ablakon keresztül történik. A szoftver, illetve a bÅ‘vítmény a fontosabb, széles körben elterjedt böngészÅ‘ családon és operációs rendszeren keresztül történÅ‘ internetezést képes rögzíteni. A szoftver jelenleg csak PC böngészÅ‘khöz adható bÅ‘vítményként és azon gyűjt adatokat.
​
A paneltagokat ösztönözzük arra, hogy valamennyi általuk használt böngészÅ‘re engedélyezzék a NetPanel Light kutató szoftvert. Csak azoknak a személyeknek adatai érvényesek, akik a teljes mérési idÅ‘szakban aktívak voltak, azaz a NetPanel Light program egész hónapban engedélyezve volt számítógépükre vagy böngészÅ‘jükre, bármilyen online aktivitást mutattak és érvényes demográfiai információ is van róluk.
​
A szoftverpanel tagjainak minimális száma négyezer fÅ‘. A szoftverpanel tagjainak összetétele követi az alapozó kutatásban megismert eloszlásokat.
A kutatás súlyozottan figyelemmel van a viselkedési és demográfiai különbségekre. Például a kérdÅ‘ív kitöltési hajlandóságot, valamint az internetezési szokások és attitűdök hatásait is figyelembe veszi. Az offline alapozó kutatás eredményei alapján a kutatók rendszeresen felülvizsgálják a panelek demográfiai összetételét, és súlytényezÅ‘k alapján korrigálják.
Budapest, 2020. október 1.