top of page
Search

A DKT elemzése a hazai online médiamárkák januári helyzetéről, kitekintéssel az egészségügyi oldalak



A DKT elemzései folyamatosan megújulnak, alkalmazkodva a változó fogyasztói szokásokhoz és piaci igényekhez. Korábban alapvetően a weblapokra és a hálózatokra összpontosítottunk. Majd reagálva az applikációk és a streaming növekvő szerepére, bekerültek az elemzésbe a brand-ek is, miközben a hálózatokról sem feledkeztünk el, a weblapok toplistáin mindig szerepeltettük ezeket is. Idén annyiban változik az elemzés megközelítése, hogy a fókusz átkerül a brand-ekre, hiszen, ha például egy oldalhoz tartozik egy applikáció is, akkor annak a márkának a pozícióját nem lehet értékelni csak a weblap helyzete alapján. A tematikus megközelítés továbbra is megjelenik.


Most, a borongós-megfázós-teázós időben az egészségügyi oldalak helyzetét mutatjuk be, kitekintéssel azok változására is.


Bár az új megközelítés fókuszában a brand-ek állnak, az egészségügyi oldalak márkái megegyeznek magukkal a honlapokkal, nincs külön mért applikációs elérhetőségük, streaming csatornájuk stb. – így elegendő ezen oldalak esetében egyelőre csak a weblapok látogatottságát nézni. Tavaly januárhoz képest az egészségüggyel foglalkozó oldalakat látogatók száma (RU) havi szinten csökkent. Idén januárban kerestek fel ilyen oldalakat szemben a tavaly januári. A csökkenés feltehetően nem általában az egészség iránti érdeklődés mérséklődését mutatja, sokkal inkább azt, hogy ha véget nem is ért, de lecsengett a COVID-járvány, ami mindenki életét érintette. A helyzet normalizálódása azonban különbözőképpen hathatott az egyes oldalak helyzetére, bár ez persze függ az olvasói érdeklődés változásától, az adott oldalak marketing-tevékenységétől és még számos más tényezőtől.


Mindenesetre a lista első helyén most is a Házipatika áll. 2,2 millió havi látogatóval. A második és harmadik helyezett sorrendje megfordult, most az egeszsegkaluz.hu a második és harmadik a WEBBeteg. Ez a három oldalt tudott egy évvel ezelőtt és most is havi szinten több, mint 1 millió látogatót bevonzani. Utánuk van egy törés a látogatószámban, bár 100-200 ezres látógatószám sem tekinthető kevésnek a magyarországi internetezők számához képest a speciális tematikájú oldalak esetében. A most is negyedik helyen álló napidoktor.hu oldalát például idén januárban közel kétszázezren keresték fel. Nemcsak az napidoktor, de az intima.hu is megtartotta helyezését – feltehetően az ilyen irányú érdeklődés nem függ össze egy-egy járvánnyal. Jelenleg hatodik a Videoklinika, amit a foteldoki követ. Ez utóbbit azért érdemes kiemelni, mert rendkívül látogatószámnövekedést sikerült elérnie egyetlen év alatt, a tavaly januári 8,5 ezer képest most januárban már 23 ezren kattintottak az oldalra, aminek az eredménye abban is megmutatkozik, hogy az egészségügyi oldalak listájának a 14. helyéről a 7. helyére ugrott. A tízes listára a fentieken kívül az Egészségtükör, a Tervezettbaba és a Fitnesslife jutott még be. A listát szemlélve levonhatjuk a következtetést, hogy bár kétségtelenül az általánosabb tematikájú oldalak állnak az élen, de mindenképpen van létjogosultsága a speciálisabb tematikára, érdeklődésre fókuszáló egészségügyi oldalaknak is.


Az egészségügyi oldalak után fordítsuk figyelmünket az új havi toplistáinkra. Eddig a weboldalak helyzetét helyeztük a középpontba, mostantól először a brand-ekre fókuszálunk látogatószám és oldalletöltés szempontjából. Mindkét szempont nagyon fontos a fogyasztói szokások és preferenciák megismeréséhez, hiszen vannak olyan médiapiaci márkák, amiknek ugyan sokan látogatója van akár weblapon, akár applikáción keresztül, de ritkán, vagy csak egy-egy, vagy éppen pár cikket olvasnak el, és vannak olyan brand-ek is, amelyeket kevesebben látogatnak valamilyen módon, de gyakran és sokat kattintva, több tartalmat fogyasztva, növelve ezzel az oldalletöltések számát.

A napi átlagos látogatottság alapján felállított toplistát ez alkalommal is, akárcsak tavaly decemberben, az Index vezeti. Amit a Blikk követ, helyet cserélve az Origóval. Negyedik-ötödik-hatodik helyét megőrizte a 24, az Időkép és a Telex. Két női médiamárka, a Femina és az NLC viszont javított pozícióján az előző hónaphoz képest. Jelenleg kilencedik a listán a Portfolió, amelynek a korábban bemutatott oldalaknál speciálisabb olvasóközönsége van. A listát most a sorban felfelé mozduló Videa zárja. Összességében megállapítható, hogy a brandek toplistáját most is az általános híroldalak vezetik, amiket a sokak által használt applikációjának köszönhetően egy időjárási brand követ, majd megjelennek a női márkák, a gazdasági informálódás, a videó - ha a márkák napi látogatószámából indulunk ki.



Ha a havi látogatószám alapján állítjuk sorba a brand-eket, akkor egy statikusabb képet kapunk. A TOP5-ben egyáltalán nem történt változás tavaly december és idén január között, cserébe a hatodik és tizedik hely között minden márka pozíciója változott valamelyest. Az is látszik, hogy az eltérő fogyasztói szokások tükröződnek a két listán szereplő brand-ek részben eltérő helyzetében is a két listán. A havi listát a 24 vezeti, miközben a napi látogatottság alapján a 4. volt. A Blikk viszont mindkét listán második, és a havi adatokon alapuló pozíciója sem változott. Harmadik az Index, szintén tartva helyét, de ennek a brand-nek a pozíciója is más havi összes és napi látogatószám alapján, akárcsak az Origónak, jelen lista negyedik helyezettjének. A két női médiamárka közül a Femina őrzi ötödik helyét, az NLC javított pozícióján. Jelenleg hetedik a Mindmegette, amit a Ripost követ. A tízes listát a Nosalty és az RTL zárja.


Ha nem a brand-ekre, hanem továbbra is a weboldalakra koncentrálunk, akkor a napi látogatottság alapján a listát januárban a Blikk site-ja vezette, amit az Index és az Origó követett. Negyedik a 24.hu, majd a femina. hu következik. Utána, hatodik helyen egy újabb híroldal, a Telex, majd újra egy női oldal, az nlc.hu jön – sajátos dinamikát adva ezzel a váltakozással a listának. Nyolcadik az Időkép, kilencedik a portfolio.hu. A tizedik helyen jelenleg a Borsonline áll.


Havi látogatottság alapján készített weboldal-listánkat is a blikk.hu vezette januárban, amit a 24.hu, majd az Index és az Origó követett. Hogy a híroldalak után szokás szerint a női oldalak jöhessenek, a femina.hu és a nlc. Majd két gasztró-site, a mindmegette és a nosalty közé ékelve a ripost.hu következik. Ezt a listát is Borsonline zárja.


Az elemzéshez használt mutatók nem tudják teljeskörűen bemutatni az internetezők szokásait, preferenciáit, de az ezekhez szükséges további adatok is elérhetőek a DKT-Gemius adatbázisaiban.


Recent Posts

See All

Együttműködés az NMHH és az EDME között

Milyen lehetőségei vannak az online médiafelületek látogatottságára vonatkozó mérési módszerek fejlesztésének? Hogyan népszerűsíthető a mérés a piaci átláthatóság érdekében? Miként lehet az online vil

bottom of page